Sök på XProfil.se

Är ditt företag osynligt?

Är ditt företag osynligt?Kanske har just ditt företag en fin skylt på företagets fasad, annonser i lokaltidningen varje vecka och reklamtryck på arbetskläderna. Men, har det en hemsida som representerar vad företaget står för och som beskriver vad företaget erbjuder sina kunder? Är den dessutom lätt att hitta, aktuell och lockande?

Företagets fasad mot internetanvändarna

I allt för många fall prioriteras hemsidan bort eller så görs en "snabb och billig" lösning som sedan får falla i glömska. I dagens IT-samhälle används internet i allt större utsträckning för att söka efter företag, organisationer och samhällsfunktioner. Telefonkatalogen har blivit hopplöst omodern.

En för ditt företag potentiell kund knappar på några sekunder in ett par sökord i en sökmotor på internet för att sedan presenteras av mängder av träffar. Är just ditt företags/förenings hemsida en av de första kunden hittar?
När så företagets hemsida väl får ett besök; kommer besökaren att stanna länge nog för att fastna för det ni erbjuder? Kommer besökaren få rätt uppfattning och känsla för ditt företag/förening? Kommer besökaren att bli en kund?

En hemsida bara för att ha en hemsida

Internet-boomen framkallade en enorm flora av mer eller mindre genomtänkta hemsidor. Nästan alla, både privatpersoner och företag, fullständigt pumpade upp hemsidor på internet. Man "var ingen" om man inte hade en hemsida.

Exempel på en inte så lockande hemsidaAllt för många av dessa alster ligger kvar, hopplöst omoderna och inaktuella. Visst, det finns kanske en hemsida, men besökare som trots allt lyckas irra sig in på hemsidan vänder snabbt efter att ha möts av 90-talets obefintliga design- och layoutkänsla. Internets besökare mognar och blir allt mer kräsna. Besökarna förväntar sig inte bara en informativ text utan mer eller mindre en upplevelse under sitt korta besök på hemsidan. Besöken är just korta, allt för korta. De flesta företag vill gärna berätta om allt bra som de kan göra för en potentiell kund. Dock har man faktiskt bara ett par sekunder som bäst för att fånga uppmärksamheten hos dagens stressade internet-surfare. Fundera själv på hur mycket tid du ägnar på nästa företagssida som du besöker.

Fler och fler köpbeslut tas redan i hemmet/på kontoret med internet som enda informationskanal.

Tid, pengar och kompetens

På "den gamla goda" tiden skapade man sin egen hemsida efter att ha läst på lite om hur det fungerar, eller så anlitade man grannens barn-barn som snabbt hackade ihop en "läcker" hemsida. Inget ont om barn-barnet, för han eller hon har nog precis som undertecknad blivit både vuxnare och klokare, men hemsidan som han slängde ihop har nog gjort sitt. En webbdesigner av idag använder helt andra verktyg och helt andra underlag för att skapa dagens sidor. Det handlar inte bara om ren teknisk kunskap utan även om psykologi, beteendevetenskap och estetik. Dessutom gäller det att hänga med i trenderna och teknikutvecklingen då besökarna snabbt lär sig "hur det ska se ut". Det som en gång var en seriös hemsida kan med tiden signalera "old school" och besökarna flyr.

Majoriteten av företagen på marknaden saknar de kunskaper och resurser som krävs för att skapa en vettig hemsida. Här bör man ta hjälp av hantverkare likaväl som man anlitar en elektriker för att dra elen eller en VVS-tekniker för att installera bergvärmepumpen.

Lätt att ryckas med

Inom webbdesign finns det minst lika många skojare och profitörer som inom andra områden. Kunskapsklyftan som företagaren står inför vid kontakten med webbdesignern skapar osäkerhet och gör att företagaren lätt antingen låter sig dras med i tekniksnacksavgrunden eller helt enkelt backar och avstår helt från att skaffa en hemsida.

Förvillande lika, hemsidor i parti och minut...Många är webbföretagen som skyltar med "Hemsida på sekunden" eller "Billigaste hemsidan", lika många är varningssignalerna. Det finns inget som heter varken "på sekunden" eller "billigt" när man talar om seriösa och värdeskapande hemsidor för företag. Går man på den bluffen så sitter man lätt fast i en oattraktiv standardlösning som kändes billig första året, men som sedan kom att kosta skjortan under efterkommande år. Det är kvantitet före kvalitet som gäller för dessa webbföretag. Ju fler som dras med, ju mer pengar i fickan utan att behöva lyfta ett finger.  

Vägen till en bra hemsida

Så, hur ska just ditt företag få en hemsida som täcker företagets behov och som genererar mervärde? Hur ska du vara säker på att företaget får valuta för pengarna som du investerar i hemsidan?

Det finns några saker som du kan bära med dig när du letar efter en webbdesign-partner (förhoppningsvis blir det XProfil):

  • Sök efter ett lokalt webbdesignföretag som kan träffa dig och lära sig förstå vad ditt företag gör. Det grundar för en hemsida med "rätt känsla".
  • Kolla upp referenser! De företag som tidigare anlitat webbdesignföretaget kan berätta om hur samarbetet fungerat.
  • Försök se bortom reklamutskickens "Billigt!" och "Snabbt!". Fokusera på kvalitet! En hemsida ska vara värd pengarna och tiden spelar i regel inte så stor roll. Det brukar gå snabbt nog att skapa en ny hemsida, om du hittar rätt partner.
  • Se upp för dolda avgifter! Årsavgifter för en färdig och publicerad hemsida bör inte överstiga den normala webbhotell- och domännamnkostnaden.
  • Se upp för tilläggskostnader! Ofta tillkommer dessutom höga kostnader för tekniska tillägg som borde ingå utan kostnad. Det kan vara tillägg för att visa nyhetsartiklar, bilgallerier, formulär, medlemshantering, behörigetsskydd m.m. Allt sådant och många fler praktiska funktioner ingår helt utan kostnad i våra hemsidor!
  • "1000kr per sida" är en debiteringsmodell som inte alls är ovanlig. Vi tar betalt för faktiskt arbete och när vi väl skapat en design och en struktur för er hemsida så spelar det ingen större roll om ni behöver en eller 200 sidor! Vi anser att "per sida-kostnader" är en lika onödig kostnad som att behöva betala för funktioner som borde vara gratis!
  • Se upp för "standardmallar". Det är inte bra om ditt företags hemsida ser lika ut som massor av andra företags hemsidor. Det ger ett billigt intryck, men kostar förmodligen ändå oskäligt mycket för dig. Er hemsida ska reflektera ert företags profil och visioner och dessutom attrahera ert företags målgrupper!

Betala inte för något som borde vara gratis, så som antalet ingående sidor och funktioner som nyheter, medlemshantering, bildgallerier, formulär o.s.v.

Visste du att...

Visste du att under 2009...

  • Hade Sverige drygt 9,3 miljoner innevånare och att drygt 6 miljoner av dessa har tillgång till internet!
  • Dessutom hade ca 5,6 miljoner av Sveriges innevånare tillgång till bredband under samma år.
  • Inte nog med det; drygt 5,2 miljoner av Sveriges innevånare använde dessutom internet till att utsöka information om varor eller tjänster!

Det är siffror som säger en del om hur viktigt det är att vara synlig även på internet!

 

-- Matz

 

Ändringsinformation

Detta är version 2 av artikeln. 
Ändringar i artikeln beskrivs här nedanför i det fall sådana finns.

2011-03-07: Smärre justeringar och tillägg i texten. Lagt till citatrutor med relevant information.

Upphovsrätt

tl_files/design/items/copyright.gif

Allt innehåll, bilder såväl som texter på XProfil.se lyder under lagen om upphovsrätt. Inget eftertryck/kopiering får göras utan tillstånd från XProfil. Vi brukar inte vara omöjliga, bara man frågar först. ;-)
Undantag: Du har tillåtelse att skriva ut artiklar samt att spara ner artiklar som PDF-fil (via PDF-knappen som finns ovanför de artiklar som får laddas ner). PDF-filer och utskrifter får dock enbart användas för personligt bruk och inte spridas vidare.

Bilder och texter som publicerats på XProfil.se är så långt det är möjligt källhänvisade om de inte är XProfils egendom. Skulle vi brustit i vårt ansvar rättar vi oss så fort vi får kännedom om vår överträdelse.


Tillbaka